Naar het gemeentehuis trekken als dat geen meerwaarde biedt? Neen, burgers en ondernemers verkiezen een gemeente die de klok rond online bereikbaar is. Via het relanceproject Gemeente zonder gemeentehuis ondersteunt Vlaanderen steden en gemeenten die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening en interne werking klantgerichter te maken. In de eerste call besliste de Vlaamse Regering op advies van de jury om een subsidie toe te kennen aan 11 van de 28 ingediende dossiers. Dat komt neer op een totaal subsidiebedrag van 1.107.397,55 euro voor 46 deelnemende lokale besturen.

Maarliefst 9 van de 11 dossiers gaan over innovatieve dienstverlening, maar ook 1 project gaat over de werkplek van de toekomst en 1 over digitale democratie. Hieronder een overzicht met telkens een vermelding van de betrokken stadsbesturen. Klik hier voor een meer uitgebreid overzicht.

  • Digitalisering parkeervergunning voor personen met een handicap: Met 1 enkel digitaal recht kunnen personen met een handicap parkeren in alle Vlaamse gemeenten waar parkeren digitaal gehandhaafd wordt. (Antwerpen, Oostende, Brugge, Kortrijk, Gent, Aalst, Mechelen, Leuven en Genk)
  • Digitalisering volledige customer journey parkeren en GAS4/5: Parkeerklanten op het maaiveld en gedupeerden GAS4 en GAS5 kunnen via digitale registratietechnologieën en een digitaal loket voor vragen en klachtenafhandeling een volledig digitale klantenreis doorlopen. (Antwerpen, Mechelen, Hasselt en Genk)
  • Plaats- en kanaalonafhankelijke sterke authenticatie: Burgers en ondernemers kunnen hun identiteit bewijzen bij niet-fysieke contacten met het lokaal bestuur. (Gent en Roeselare)
  • Automatisch advies leefloon: Aanvragers van een leefloon en maatschappelijk werkers van OCMW’s krijgen betrouwbaar, geautomatiseerd advies over de mogelijkheid om een leefloon toe te kennen. (Gent, Oostende,Roeselare, Brugge, Kortrijk, Sint-Niklaas, Antwerpen, Bonheiden, Vorselaar, Turnhout, Leuven en Genk)
  • Op zoek naar digitale oplossingen voor burgerparticipatie: Burgers, organisaties, bedrijven en instellingen worden via digitale participatievormen betrokken bij het beleid. (Gent, Oudenaarde en Genk)
  • Een gebruiksvriendelijk Verenigingsloket met ontsluiting van lokale dienstverlening: Verenigingen krijgen via een online loket toegang tot lokale dienstverlening over verschillende besturen heen. (Gent, Brugge, Kortrijk, Evergem, Puurs-Sint-Amands en Leuven)
  • Rijbewijsaanvraag rechtstreeks vanuit het examencentrum: Kandidaat-bestuurders die net geslaagd zijn voor hun rijexamen moeten zich minder verplaatsen dankzij de rechtstreekse rijbewijsaanvraag en -betaling vanuit het examencentrum aan de FOD Mobiliteit. (Houthalen-Helchteren, Brugge, Harelbeke, Beersel, Vilvoorde Zemst en Huldenberg)
  • Digitale aangifte overlijden: Nabestaanden, artsen, betrokken ondernemers en overheden kunnen alle administratieve stappen afhandelen via een digitaal administratief proces. (Leuven, Oostende, Gent, Aalst en Lier)
  • Bouwdienst – Samen bouwen aan dienstverlening: Burgers en beroepsmensen kunnen al hun bouwvragen stellen en opvolgen via een digitaal portaal. (Mechelen)
  • Excelleren in digitale dienstverlening op maat van de burger: Burgers en ondernemers kunnen op scharniermomenten rekenen op een proactieve, digitale dienstverlening en administratieve ontzorging. (Oostende, Middelkerke, Bredene, De Haan, Gistel, Oudenbrug, Ichtegem en Leuven)
  • Digitalisering premie-, subsidie- en toelageprocessen: Kersverse ouders die een geboorteaangifte indienen, krijgen volledig geautomatiseerd en proactief de geboortepremie toegekend. (Diverse West-Vlaamse gemeenten)

Met het oog op een maximale impact van de gesubsidieerde projecten motiveert de jury de lokale besturen om projecten samen uit te werken en de opschaalbaarheid en connectiviteit van hun oplossingen te verzekeren. De gesubsidieerde projecten moeten namelijk voldoen aan eisen van kennisdeling, opschaalbaarheid en interoperabiliteit zoals vastgelegd in de beoordelingscriteria. (meer info)

Naast oproep 1 die gaat over ‘innovatieve concepten’ zijn er in totaal 7 calls voor o.a. thematische concepten en grootschalige transformaties. Voor een aantal call is de uiterste inschrijfdatum uitgesteld. Neem zeker een kijkje op deze pagina voor een overzicht van de 7 calls van Gemeente zonder Gemeentehuis.

Achtergrond
Het project Gemeente zonder gemeentehuis kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht, een ambitieus investeringsplan van de Vlaamse Regering om het economisch en maatschappelijk weefsel te herstellen na de zware impact van COVID-19. Het relanceplan is onderverdeeld in 7 speerpunten, 35 clusters en 180 projecten. Digitale transformatie is één van de zeven prioriteiten in het Vlaamse relanceplan.

Shares
Share This